Brügge

Markt

Lørdag den 12 maj og søndag den 13. maj var afsat til at være turister i Brügge. Det er min kone Ellinors favoritby - og byen er næsten hele året besøgt af mange turister. Om sommeren er indbyggerantallet fordoblet så der er lige så mange turister i byen, som der er lokale indbyggere. 3 steder i byen er specielt besøgt af turisterne. Først og fremmest er det byens torv, som her kaldes Markt. Herfra udgår der hver halve time guidede ture til fods rundt i byen. Ud over dette kan større selskaber booke sin egen guide, som altså er ud over dem, som starter hver halve time. Hele tiden kan man se guiderne gå med et nummeret skilt, som løftes højt i luften - så alle kan se hvor guiden er - så man ikke bliver væk fra hinanden blandt alle byens turister. Men det er også her på Markt hestekuskene parkerer med hestevognene. Om morgenen omkring kl. 8.00 kan man høre de kommer ind fra udkanten af byen - og ind til Markt, hvor de parkerer side om side. Kuskene sætter sig så ind på fortovscafeerne for at få en kop kaffe - men først bliver der taget hånd om hestene, som får lidt godt at spise. Der er ikke brug for nogen oppasning af hestene, som roligt står og venter på at turisterne skal komme for en rundtur i byen. Og turisterne lader ikke vente længe på sig. Snart er de 12-15 hestevogne på vej rundt i byen med forventningfulde turister, som kuskene fortæller de vigtigste historier om Brügge.
Torvet er på 2 sider nærmest omkranset af cafeer og restauranter, hvor primært turisterne indtager måltiderne både morgen, middag og aften. Det andet sted hvor turisterne flokkes er Burg, som også er en åben plads foran rådhuset, hvor den mest fotografere bygning fremstår med guld på facaden. Her ligger også byens rådhus. Og endeligt tiltrækkes turisterne af stederne, hvor man kan starte og slutte en kanalrundfart. Disse findes flere steder rundt i byen langs kanalerne.

Hestevognene på plads tidligt om morgenen. Bemærk hvordan hestegødning samles op af en speciel opsamlingbakke .

I andre byer vi har besøgt har hestevogne ofte været et problem for turisterne, som nærmest ikke kunne gå rundt i byerne fordi hestenes gødning lå alle steder rundt i gaderne. Det problem udsættes man ikke for i Brügge, hvor en speciel opsamlingsbakke sørger for at der ikke kommer hestegødning på gaden.
Hestene får god pleje inden dagens arbejde. Her smøres een af hestenes hove.

En utrolig stor andel af turisterne er fra Japan. Det kan man tydeligt se når man går rundt i byen. Og ingen fotograferer så meget som japanerne. Vi blev da også stoppet af et par fra Japan, som ville have mig til at fotografere dem sammen - og så skulle det høje tårn på Markt ses i sin fulde højde i baggrund. Så syntes jeg at de måtte gøre gengæld - så derfor nedenstående billede.

Burg

Her et billede fra Burg med rådhuset og det meget fotograferede bygning, hvor fronten er guldbelagt.

Her tidligt om morgenen kan man fotografere bygningen som er forgyldt omkring vinderne - men senere på dagen er pladsen fyldt med turister - og så er det ikke så nemt at komme til.

Kanalerne

De fleste, som kommer til Brügge, skal opleve en sejltur på kanalerne. Rundt omkring i byen er der boder, hvor man kan købe billet. Og samme sted kan man starte og slutte en rundtur på kanalerne. Her et udpluk af billeder fra kanalrundturen.
Startstedet ved Rozenhoedkaai.

Restaurant Couvert

For nogle år siden - da vi også var i Brügge - fik vi lyst at spise på en lille restaurant, som vi tilfældigt kom forbi.
Vi gik ind for at bestille plads - men fik besked på, at alt var optaget om aftenen. Ja - det ville dog sige, at de havde et bord under trappen, som ikke var så godt. Og hvis vi ville tage til takke med dette bord - så kunne vi da godt komme for at spise om aftenen. Og heldigvis sagde vi "ja tak" til dette. Det viste sig at restauranten drives af et ægtepar. Manden står i køkkenet og hustruen sørger for betjeningen i restauranten. Og så bor de med deres 2 børn i samme hus, som restauranten - så trappen, vi skulle sidde under, førte op til privaten.
Da vi var der første gang - og sad under trappen - fik vi et fantastisk måltid mad - og siden har vi været der 2-3 gange. Hver gang har vi fået fantastisk mad - og desuden en formidabel betjening - til rimelige penge.
Derfor havde vi i år bestilt bord hjemmefra til både lørdag og søndag. Og da vi mødte op lørdag fandt vi ud af at restaurant Couvert i 2012 havde fået en Michelin stjerne. Og den må vi sige er fuldt fortjent efter vores mening. Restauranten har kun 10 borde til 20 personer incl. bordet under trappen. Men der er jo så også kun 2 personer til både at lave maden og sørge for en 1. klasses betjening.
Restaurant Couvert i Brügge med 1 Michelin stjerne, som de har opnået i 2012.

Vi ser jo ikke meget til kokken i restauranten - da han jo af gode grunde har nok at se til i køkkenet. Men hustruen, som sørger for serveringen, er efter vores mening en fantastisk person. Hun behersker i hvert fald 4 sprog: tysk, engelsk, fransk og flamsk (hollandsk). Hun er i stand til at få alle til at føle, at hun hele tiden har opmærksomheden rettet mod hver enkelt i restauranten. Hun præsenterer mad og vin på en engageret og selvsikker måde på mindst 4 sprog - og så har hun et øje på hver finger - således at der skænkes vin op når det er tid. Hun lægger mærke til alt hvad der sker i restauranten og kan efter restaurantbesøget komme med det korrekte overtøj til hver enkelt person - uanset om personen selv har hængt tøjet i garderoben ved ankomsten. Vi måtte altså have et billede af hende ved vores bord. Og selv om det nok er næsten 2 år siden vi sidst var i restauranten kunne hun huske os fra sidste besøg.
Her sammen med den søde værtinde fra restauran Couvert.

Selvfølgelig fik vi igen et fantastisk måltid mad - både lørdag og søndag. Først et par små lette anretningen incl. snegle. Siden en fantastisk fiskesuppe og som hovedret lammekølle, som var den bedste vi har smagt de sidste 15 år. Søndag også en god bøf og en lækker dessert. Nedenfor et par billeder fra restauranten.
Interiør fra restaurant Couvert

Snegle, radisser og oliven.

Til sidst fik vi også et billede med både kokken og værtinden fra restaurant Couvert.

Huis Koning

De første 3 nætter i Brügge boede vi på hotel Ter Brughe, som for os har været et glimrende hotel, vi har boet på ad flere omgange.
Inden vi tog til Belgien havde vi dog undersøgt om man kunne bo på Bed and Breakfast i Brügge. Og så fandt vi faktisk ud af at Belgiens bedste B&B fandtes i Brügge og hed Huis Koning. Vi havde forsøgt at bestille overnatning på Huis Koning i 2 nætter, men alt var åbenbart bestilt så lang tid i forvejen at der nærmest ikke var værelser at opdrive på dette B&B flere måneder frem i tiden. Så selv om vi syntes vi var tidligt ude - så lykkedes det os kun at booke 1 værelse fra søndag den 13. maj til mandag den 14. maj. Og når vi ikke kunne booke mere - så skyldes det måske at anmeldelserne på internettet af Huis Koning så sådan ud:

Traveller rating
    193

Så blandt 194 anmeldelser sagde 193 gæster at opholdet havde været fremragende og 1 hold gæster sagde meget godt. Og så var der ingen bedømmelser, der var dårligere.

Det siger sig selv at vi mødte op med enorme forventninger til et kort ophold på dette B&B, som vi også ved rangerer blandt verdens 15 bedste B&B.
Belgiens bedste B&B - Huis Koning

Vi ankom kort efter kl. 14.00 og blev modtaget af Lynn, som drev dette B&B sammen med manden Peter. Og straks vi kom ind i huset fornemmede vi en hyggelig og venlig stemning.
Lynn viste os rundt i huset og forklarede alle praktiske ting - og serverede en kop kaffe for os, hvor vi også fik en lille hyggesludder med hende. Vi fik husets bedste værelse - og besluttede at tilbringe resten af søndag eftermiddag på husets terrasse ned til een af byens kanaler. Her var der en fantastisk ro og hygge - og det endda inde midt i Brügge. Med en plads i solen kunne man nyde udsigten til kanalen, hvor svaner og ænder svømmede rundt. Bare ærgerligt at vi kun havde været i stand til at booke 1 nat. Nedenfor lidt stemningsbilleder fra Haus Koning. Og her et link, hvor man kan læse mere:

Kanalen med svanerne i baggrunden.

Ellinor nyder solen på terrassen

Nederst til højre værten Peter.

Svanerne igen i baggrunden.

En lille båd på kanalen.

Værelset på Huis Koning var også prima - fremstod i meget moderne stil - men hele vejen igennem meget kvalitetspræget. Enkelte billeder nedenfor.

Alt var bare perfekt dette sted! Blot kedeligt at vi kun skulle overnatte en enkelt nat. Værtinden Lynn startede kl. 6 om morgenen med at bage brød og gøre klar til morgenmaden for gæsterne. Når gæsterne havde forladt huset kl. 11 gik hun i kælderen for at vaske etc. Og kl. 14.00 skulle hun så igen være klar til næste hold gæster. Her følger endnu et par billeder - specielt fra morgenmåltidet.

Hjemmelavet marmelade og hjemmebagt brød.

Frugt, æg ost og pålæg m.m. - der mangler absolut ingenting.

Breakfast på Huis Koning.

Efter sådan et besøg kan det ikke undre at Tripadvisor har givet stedet flere hædersbevisninger til at hænge op på væggen:
Travellors Choice for the year of 2012
Certificate of excellence for the year of 2011.

Hvis lejlighed byder sig må vi bare tilbage.

Tripadvisor -Travellers choice 2012 vinder

Certificate of excellence for the year of 2011.

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...
Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

10.11 | 09:31

The Pioneer International Racing Pigeon Club i Beijing er blevet et højdepunkt i brevduesporten i Kina - og således også på den internationale scene. Hvert år tiltrækker denne kapflyvning sig stor opmærksomhed - og som man kan se i videoen afvikles kapfly

...
15.03 | 18:48

My breeding Pigeons

17.08 | 17:39

Rigtig godt skrevet Poul. 100 % enig. TAK.

...
15.03 | 21:09

Dejligt, at læse om gamle dage i brevduesporten. Tak for det.